بررسي ابعاد رسانه‎اي فعاليت‎‎هاي رهبر انقلاب در سال ۹۳؛

از ماجرای عمل جراحی و انعکاس چشمگیر دیدگاه‌ها در شبکه‎‎هاي اجتماعي تا پیام به جوانان غربی

6 فروردين 1394 ساعت 20:28

در فضاي مجازي پايگاهي براي حمايت از نگرش‎‎هاي ارزشي و انقلابي ايجاد شد که محوريت آن با بيانات رهبري بود. اين اقدام نشان داد که مي‎توان از اسلحه دشمن به ضرر خود او استفاده کرد. امسال سايت خامنه‎اي‎دات‎آي‎آر رويکرد و بخش جوانان خود را راه‎اندازي کرده و برنامه‎‎هاي متناسب با تلفن همراه خود را نيز فعال کرد.


خط نیوز - فريدالدين حداد عادل:‌ حضرت آيت‎الله خامنه‎اي در سال ۱۳۹۳ تدبير‎هاي سيـــاســي و رسانه‎اي نويني در مــــــــــدل سياست‎ورزي و اداره کشور به‎کار گرفتند که حائز اهميت است. ايشان در اين سال بيشتر از پيش بر ارتباط مستقيم با مردم تکيه کردند و کانال اين ارتباط از عرصه‎‎هاي رسمي و معمول فراتر رفت و مجرا‎هاي ديگري به کمک روش‎‎هاي پيشين آمدند.

صداوسيما و سخنراني عمومي و ارسال پيام، وجوه اصلي ارتباط رهبري با مردم بودند و ديدگاه‎‎هاي ايشان از اين طرق به‎جامعه منتقل مي‎شد؛ اما امسال ابزار‎هاي جديدي به اين بسته اضافه شد. از آن مهم‎تر رويکرد‎هايي بود که در بين فعاليت‎‎هاي رهبري فراواني بيشتري نسبت به قبل داشت و اين‎‎ها زواياي ناشناخته‎اي از نظرات و رويکرد‎هاي رهبر انقلاب اسلامي را به ظهور رساند.

اين موارد و موضوعات را که حاکي از توجه مطلوب به مقوله رسانه و ارتباطات عمومي است با هم مرور مي‎کنيم:

۱. رهبري در ماجراي عمل جراحي خود به چند مسئله به‎طور دقيق توجه داشتند که همه آن‎ها اثرات مثبت باثباتي داشت:

الف: اطلاع‎رساني به مردم، قبل از عمل جراحي، توسط شخص ايشان، به‎صورت ايستاده و با فاصله اندک قبل از جراحي. اين رفتار معظم‎له باعث شد جامعه از شايعه و دلواپسي و تشنج در امان بماند. رهبري نشان دادند که چيزي را از مردم پنهان نگه نمي‎دارند.

ب: رهبري در جايي بيرون از محوطه حفاظت‎شده بيت رهبري و در يک بيمارستان عمومي عمل کرده و دوران نقاهت را سپري کردند.

ج: ملاقات اقشار مختلف مردم با ايشان هم راه نشر شايعه‎‎ها را بست و هم نوعي حضور رسانه‎اي جديد را رقم زد. رهبري به‎واسطه ملاقات‎‎ها از گردونه خبري بيرون نماندند و با همين ابزار، تنوع ارتباطات شخصي ايشان با گروه‎‎هاي مختلف جامعه عيان شد. ملاقات‎‎هاي گسترده باعث شد رسانه‎‎هاي دشمن نتوانند از اين سوژه براي خود، بهره‎برداري کنند.

۲. فعاليت‎‎ها و ديدگاه‎هاي رهبر انقلاب امسال در شبکه‎‎هاي اجتماعي به‎طور جدي منعکس شد. ديدگاه‎‎هاي ايشان به زبان‎‎هاي مختلف در فيس‎بوک، واتس‎آپ، توئيتر و اينستاگرام انتشار يافت و مخاطبان جديدي يافت. رهبري درست در شرايطي که فضاي اجتماعي به محل هجمه به ارزش‎‎هاي نظام تبديل شده بود، از تشکيل ايستگاهي براي نشر نقطه‎نظرهاي جمهوري اسلامي حمايت کردند.

به‎عبارتي در فضاي مجازي پايگاهي براي حمايت از نگرش‎‎هاي ارزشي و انقلابي ايجاد شد که محوريت آن با بيانات رهبري بود. اين اقدام نشان داد که مي‎توان از اسلحه دشمن به ضرر خود او استفاده کرد. امسال سايت خامنه‎اي‎دات‎آي‎آر رويکرد و بخش جوانان خود را راه‎اندازي کرده و برنامه‎‎هاي متناسب با تلفن همراه خود را نيز فعال کرد.

۳. آيت‎الله خامنــه‎اي در سال ۹۳ حرف‎‎هاي مهم سياسي بيشتري را به مردم منتقل کردند. ايشان بعضي از تصميم‎سازي‎‎ها و سياستگذاري‎‎ها و حتي انتقاد‎هاي خود را به اطلاع مردم رساندند. نوع مواجهه رهبري با اقداماتي که در قالب نشست عليه فساد شکل گرفت و واکنش‎‎هاي ايشان به مذاکره و ميزان و نوع و مقدار انحراف يا تداوم بر مسير درست آن نيز از اين جمله است. گويا در سال ۹۳ رهبري بخش بيشتر و مهم‎تري از ديدگاه‎‎هاي خود را باصراحت و بي‎واسطه با مردم در ميان گذاشتند.

۴. رهبري در سال ۹۳ نامه‎اي به جوانان اروپايي و آمريکاي شمالي نوشتند. اين نامه از جهات زير حائزاهميت است:

الف. رهبــري کوشيدنــد در اوج اسلام‎هراسي با اقدامي ساده، ذهن مخاطب خود را به‎طور مسالمت‎آميز با سوال‎‎هايي اساسي روبه‎رو کنند.

ب. ايشان با انتشار نامه سعي کردند تلخي ماجراي مجله شارلي‎ابدو را کاهش دهند.

ج. تبليغ و ترويج نامه در حقيقت تبليغ اسلام ناب محمدي بود، به زباني جديد، در فضايي نوين. چنين اقدامي به‎منزله انتقال مسائل مورد بحث از موضوعات خشن و تند به فضاي عقلاني و آرام بود. رهبري مخاطب خود، اعم از موافق و مخالف را به آرامش همراه با تکاپو و تعقل دعوت کرد.
د. نامه رهبر انقلاب تبيين يک رويکرد جديد استدلالي و فکري در مقابل ديدگاه‎‎هاي بي‎منطق و خشن اسلام داعشي بود.

۵. آيت‎الله خامنه‎اي شايد امسال سينمايي‎ترين رهبر و رئيس جهان بود. فيلم «محمد صلي الله عليه وآله و سلم» آقاي مجيدي که با کيفيت بالا آماده شده مورد حمايت جدي معنوي و مادي ايشان بوده است و قسمت اول اين سه‎گانه امسال در جشنواره به اکران گذاشته شد. رهبري با عوامل ساخت فيلم شيار ديدار داشتند.

جالب اينکه ايشان از نقش‎آفريني بازيگر نقش اول، خانم مريلا زارعي، صراحتا تقدير کردند. اين اقدام بي‎نظير در عرف بزرگان جمهوري اسلامي و مرجعيت بي‎سابقه است.

رهبري انقلاب در بخشي از ديدار با رهبران اقليت‎‎هاي مذهبي به فيلم تک‎تيرانداز اشاره و در مورد آن صحبت کردند. تحليل ايشان از اين فيلم نشان‎دهنده اشراف رهبري بر ميزان اثرگذاري هنر و نوع بهره‎برداري دشمن از سينماست. رهبري در اين ديدار به فيلمي اشاره کردند که زمان چنداني از ساخت آن نمي‎گذرد.


کد مطلب: 34751

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcjvaet.uqexizsffu.html

خط نيوز
  http://khatnews.com