توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 68908
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی:
بروکراسی‌های اداری مانع ذخیره‌سازی گاز در ایران است
بروکراسی‌های اداری مانع ذخیره‌سازی گاز در ایران است
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران متاسفانه در طول این سال ها در ذخیره سازی گاز بسیار ضعیف عملکرده است و در رتبه های آخر سهم ذخیره سازی گاز نسبت به مصرف قرار دارد.

حسین حسین زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سیاست های ذخیره سازی گاز در سطح کشور، بیان کرد: ذخیره سازی گاز حلقه مفقوده و گم شده حوزه ناترازی گاز است؛ یکی از اساسی ترین کارهایی که در بخش گاز باید صورت گیرد بحث ذخیره سازی است. اکثر کشورهای دنیا از جمله آمریکا که دارای بزرگ ترین مخازن ذخیره سازی است، گاز را می خرند تا آن را برای ایام خاص ذخیره کنند و اینکه گفته می شود ذخایر استراتژیک آمریکا یا روسیه وارد بازار شد، تولید خود این کشورها نیست بلکه آن ها را خریداری کرده و ذخیره سازی کرده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز کشورهایی مانند اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی جزو بزرگ ترین کشورهایی هستند که در زمینه ذخیره سازی گاز در حال فعالیت هستند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران متاسفانه در طول این سال ها در ذخیره سازی گاز بسیار ضعیف عملکرده است و در رتبه های آخر سهم ذخیره سازی گاز نسبت به مصرف قرار دارد، یعنی ما تنها ۱.۷ درصد مصرف خود، ذخیره سازی داشته ایم البته کارهای خوبی در سال های گذشته صورت گرفته که ظرفیت خوبی است اما بروکراسی اداری که در شرکت ملی نفت ایران وجود دارد جلوی کار را می گیرد. شرکت ملی گاز می گوید من می خواهم حفاری انجام دهم تا گاز تولید کرده و آن را ذخیره کنم اما شرکت نفت می گوید این کار برای من است. این بروکراسی های اداری باعث شده عملا این کار انجام نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف آمریکا این بود که وابستگی کشورهای اروپایی در تامین گاز از روسیه کاملا از بین برود،‌ گفت: همه ما می دانیم که ناتو در دوره ترامپ ضعیف شده بود اما از موقعی که بایدن روی کار آمد، ناتو را تقویت کرد و کاری کرد تا روسیه وارد جنگ شود و بلافاصله ذخایر استراتژیک گاز خود را روانه اروپا کرد. امروز کشورهای اروپایی وابستگی شدیدی به آمریکا پیدا کرده اند.

نماینده مردم لارستان در مجلس افزود: امروز کشورهای اروپایی از جمله آلمان به شدت در حال توسعه گاز ال.ان.جی هستند که عملا در آینده وابستگی خود را نسبت به گاز روسیه قطع کنند، بنابراین بنظر می رسد ما باید در این بازار نقش آفرینی داشته باشیم و با توسعه ظرفیت گاز ال.ان.جی که در کشور وجود دارد به سبک کشور قطر قدم برداریم و همکاری های منطقه ای خود را در زمینه نفت و گاز افزایش دهیم.

وی گفت: شوک ناشی از قطع گاز در اروپا آنها را به سمتی برد که حتی استفاده از زغال سنگ را افزایش دادند اما در کل شاهد هستیم که قیمت گاز در دل سرما و یخبندان اروپا کاهش پیدا کرده است. این نشان می دهد سیاست گذاری که اروپایی ها در زمینه گاز داشتند علی رغم افزایش تورم، موفق بوده و در سال های بعد نیز خودشان را تقویت خواهند کرد. بنظر بنده اروپا در گذر از بحران انرژی بسیار موفق عمل کرده است و اروپایی ها با دیپلماسی انرژی توانستند بحران را مدیریت کنند. ما باید انتظار داشته باشیم که ترکیه به عنوان هاب انرژی از طرف اروپا و روسیه پذیرفته شود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما اگر یک مخزن ۱۵۰ الی۲۰۰ میلیون بشکه ای گاز در کشورهای پیرامونی خودمان داشتیم شاید این اتفاقات در حوزه انرژی کشور رخ نمی داد.

حسین زاده تصریح کرد: باید با به کار بستن دیپلماسی انرژی قوی از فرصت ها و ظرفیت های موجود به نفع کشور استفاده کنیم و باید با ایجاد زیر ساخت ها و تقویت خود در خطوط انتقال بتوانیم در آسیای میانه و اروپا نقش آفرینی داشته باشیم.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark