توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70268
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۶
ترافیک دیپلماتیک در دولت سیزدهم
وزیر تراز انقلاب؛ ظرفیت‌های بین المللی که شکوفا شد/ بررسی شش شاخصه امیرعبداللهیان
وزیر خارجه کمتر از یک ماه به دو مجمع عمومی سازمان ملل رفته است. درحالی که این سفر از جمله سفرهای پرکار و پرچالشی است که وزیر خارجه کشورمان در این حوزه به خوبی در یک ترافیک دیپلماتیک شرکت کرده و جالب اینجاست که در همین سفرها که چند روزه است وزیر خارجه کشورمان با نزدیک به 40 تن از مقامات و وزرای خارجه کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کرده است.
وزیر تراز انقلاب؛ ظرفیت‌های بین المللی که شکوفا شد/ بررسی شش شاخصه امیرعبداللهیان
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: وزارت خارجه کشورمان در دولت سیزدهم با شاخصه‌های متفاوت و حرفه‌ای تری نسبت به گذشته فعالیت می‌کند که این موضوع به مدیریت اصولی و حرفه‌ای وزیر خارجه کشورمان مرتبط است. این ویژگی‌ها وزانت و جهت‌گیری فعال‌تر و پویاتری به ترکیب وزارت‌خارجه دولت آیت الله رئیسی داده است. سبک فعالیت در این وزارت که می توان آنرا اقدام همه جانبه و در راستای آرمان‌های انقلاب نامید باعث شده هم اقدامات به درستی در راستای منافع ملی کشورمان با کمترین هزینه ای انجام شود و هم سیاست گذاری ها در راستای آرمان های انقلاب اسلامی پیگیری شود و می توان گفت که رویکرد انقلابی بیشتری در سیاست خارجی دولت سیزدهم با حضور «امیر عبداللهیان» در صدر این وزارتخانه در حال شکل گیری است.

فعالیت و تحرک ویژه دیپلماتیک وزیر امور خارجه ایران: شاید بیراه نباشد که بگوییم امیر عبداللهیان ازجمله فعال ترین وزرای خارجه کشورمان است. در ماجرای راهبردی فلسطین اشغالی و پس از عملیات طوفان الاقصی وزیر خارجه کشورمان سلسله دیدارهای مختلفی را در راستای محور مقاومت و فلسطین اشغالی آغاز کرده که هنوز ادامه دارد. نکته حائز اهمیت در این فعالیت دیپلماتیک اولا دیدارهای مختلف و فعالیت دیپلماتیک با مقامات کشورهای مختلف، سازمان‌ها و گروه های اثرگذار و ثانیا دیپلماسی رسانه‌ای از یک سو برای پاسخ داغ به اتهامات و تهدیدات علیه کشورمان و از سوی دیگر پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در راستای موضوع محوری فلسطین است. در همین رابطه سلسله سفرهای وزیر خارجه کشورمان به بغداد، دمشق، بیروت و دوحه در ابتدای بحران اخیر فلسطین اشغالی اتفاق افتاد و وزیر خارجه بر اساس تهدید متوازن اقدامات مختلفی انجام داد و هماهنگی کامل و بی نظیری با اهداف محور مقاومت در سیاست خارجی کشورمان شکل گرفت. گفت و گوی تلفنی با وزرای خارجه مصر، روسیه، کویت، چین، الجزایر، عربستان سعودی، قطر، سوریه در خلال بحران غزه شکل گرفت. برگزاری گردهمایی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به ابتکار ایران در جده عربستان و دو دیدار با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، وزیر خارجه اندونزی و ... در این راستا حائز اهمیت است. دیدار با وزیر خارجه ترکیه درایران و سفر امیر عبداللهیان به آنکارا در روزهای بعد و رایزنی با دبیر کل سازمان ملل در نیویورک درباره فلسطین اشغالی و دیدار با معاون وی در ژنو، مصاحبه با چند رسانه خارجی از جمله رسانه آمریکایی سی بی اس و ارسال نامه به اعضای گروه بریکس درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه به خوبی نشان دهنده نوع فعالیت گسترده وزیر خارجه کشورمان فقط در یک ماه اخیر درباره موضوع محوری فلسطین اشغالی است.

جاری بودن ارزش‌های انقلاب در دیپلماسی امیر عبداللهیان: وزیر خارجه کشورمان یک سیاست خارجی راهبردی و اصولی را در مدتی که زمامدار این وزارت خانه بوده است به منصه ظهور گذاشته که می توان از به عنوان وزارت تراز انقلاب یاد کرد. نگاهی به نوع تحرکات امیر عبداللهیان به خوبی نشان می‌دهد که وزارت‌خارجه در راستای آرمان های انقلاب اسلامی حرکت می‌کند این درحالی است که دستکم در دو دولت گذشته این نگاه بیشتر معطوف به غرب بود که آسیب های بسیاری نیز برای کشورمان بوجود آورد. انقلابی گری وزارت خارجه آنجا خود را به خوبی نشان می‌دهد که این وزارتخانه طی مدتی که امیرعبداللهیان مدیریت امور را در دست گرفته است علاوه بر اینکه روح انقلابی گری و دیپلماسی از نوع عزتمندانه در تمام بخش‌های برنامه‌های این وزارتخانه به چشم می خورد بلکه به طور کاملا حرفه ای و با کمترین چالش دیپلماتیکی که از اساسی ترین بخش های کشورمان است کارها به پیش می رود و شاهد آن هستیم که نه تنها گره های دیپلماتیک مانند عربستان سعودی و تاجیکستان به عنوان کشورهای همسایه باز شد بلکه در پس آن ایران توانست به سازمان‌های راهبردی اقتصادی و سیاسی در منطقه و جهان نیز راه پیدا کند. جالب اینجاست که این دیپلماسی توانسته با ساختارهای سیاسی داخل کشور نیز همراهی تام و تمامی داشته باشد و در کنار آن دیپلماسی پارلمانی نیز تداوم یابد و نمایندگان مجلس بویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اغلب از جمله اعضای هیات‌های اعزامی به کشورهای مختلف بودند و هماهنگی زاید الوصفی در این حوزه ایجاد شده است. این درحالی است که در دولت‌های گذشته علاوه بر اینکه اصطکاک نسبتا شدیدی از لحاظ محتوایی و راهبردی و نوع اقدامات دیپلماتیک وجود داشت، کمتر از لحاظ ساختاری نیز این هماهنگی دیده می‌شد. می توان گفت ایران در مسیر درست دیپلماسی عزتمندانه و انقلابی در حال حرکت است و یک هم افزایی خاصی بین جریان های مختلف وجود دارد و محورهای مهم همسو را نیز در این حوزه تقویت می کند و از سوی دیگر شاهد دیپلماسی پرچالشی نیستیم که به حوزه های مختلف منطقه ای ضربه می زد بلکه اصول آنطور که باید در حال رعایت است و دیپلماسی مثبت و پیشرویی را در این حوزه شاهد هستیم.

دیپلماسی همه جانبه و اجتناب از دیپلماسی یک سویه: نگاهی به تحرکات دیپلماتیک امیر عبداللهیان نشان دهنده یک تنوع روابط با کشورهای مختلف در وزارت خارجه حاکم است و به جای یکسویه گرایی و انداختن تمامی تخم مرغ ها در یک سبد و ایجاد وزن بسیار برای یک منطقه مانند غرب گرایی شاهد یک دیپلماسی متوازنی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور با مدیریت امیر عبداللهیان هستیم. در همین راستا فقط نگاهی به دیدارها و فعالیت های امیر عبداللهیان در شهریورماه سال جاری که بحران هایی مانند جنگ اخیر غزه در آن اثرگذار نبود نشان می دهد که دیدار با وزیر خارجه مالزی، شرکت در نشست‌های گروه بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی و دیدار با وزیران خارجه تاجیکستان، ازبکستان، گفت و گوی تلفنی با وزیر خارجه اسپانیا و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، دیدار با نخست وزیر سوریه، دیدار با دبیر کل حزب الله لبنان، دیدار با وزیر خارجه ترکیه در تهران، دیدار با وزیر خارجه بورکینافاسو، کره جنوبی، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه خلیج فارس، دبیر کل اسکاپ، وزیر خارجه عراق، سفر به نیویورک و دیدار با وزیر خارجه ارمنستان، انتخاب وزیر خارجه ایران به عنوان رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار با وزیرامور خارجه مصر، کره جنوبی، برزیل، اریتره، مالدیو، امارات، عربستان و دبیر شورای همکاری خلیج فارس، شرکت در نشست مشترک ایران، روسیه و ترکیه در سازمان ملل، دیدار با دبیر کل سازمان ملل از جمله مواردی است که نشان دهنده نوع فعالیت وزیر خارجه کشورمان در ماه شهریور است. تنوع دیپلماتیک در این سفرها و همچنین نوع درخواست کشورهای مختلف برای ملاقات و دیدار با وزیر خارجه کشورمان در اثنای رویدادهای بین المللی سیاست خارجی نشان دهنده راه درست و عزتمندانه‌ای است که ایران می رود.

رفتارهای مبتکرانه وزیر خارجه کشورمان: در ماجرای جنگ علیه غزه شاهد پیوند دیپلماسی و میدان در این راستا بوده ایم که باعث دلگرمی زیادی در این حوزه شده است که با ابتکارات عمل دیپلماتیکی برای تمرکز بر ماجرای فلسطین همراه بوده. به طور مثال در برگزاری نشست وزرای خارجه (oic) در جده عربستان که با پیگیری‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران قطعی شد، روند دیپلماسی فعال و انقلابی ایران مجالی برای ظهور یافت. در این نشست فوق العاده امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی آمادگی ایران برای میزبانی نشست وزرا در تهران را مطرح و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده در یادداشتی این آمادگی را اعلام کرد. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان، طی نامه‌های جداگانه به وزرای امور خارجه پنج کشور بریکس خواستار مداخله فعال کشورهای عضو این مجموعه در راستای توقف حملات در نوار غزه، توقف جنایت صهیونیست‌ها در غزه شد. امیرعبداللهیان با مهم توصیف کردن نقش مجموعه بریکس در کنار سایر ائتلاف‌ها و ساختارهای مهم پساغربی، همچون سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اوراسیا، سیکا، آسه‌آن و …، خواستار آن شد تا این سازمان‌ها اوضاع وخیم غزه را با هدف جبران برخی از مهم‌ترین اشکالات نظم فعلی، در دستور کار فوری خود قرار دهند. از این رو وزیر خارجه کشورمان با ابتکار عمل خاص درجهت فعال کردن ظرفیت های مختلف جهت موضوع محوری فلسطین اقدامات قابل توجهی انجام داد.

رکوردزنی های دیپلماتیک: وزیر خارجه کمتر از یک ماه به دو مجمع عمومی سازمان ملل رفته است. درحالی که این سفر از جمله سفرهای پرکار و پرچالشی است که وزیر خارجه کشورمان در این حوزه به خوبی در یک ترافیک دیپلماتیک شرکت کرده و جالب اینجاست که در همین سفرها که چند روزه است وزیر خارجه کشورمان با نزدیک به 40 تن از مقامات و وزرای خارجه کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کرده است که این موضوع نیز از جمله رکوردزنی های جالب وزیر خارجه کشورمان محسوب می شود. نکته حائز اهمیت اینکه در همین دیدارها حدود 30 دیدار و گفت و گو در دفتر ایران در سازمان ملل انجام شده است که علاوه بر اینکه نشان دهنده نقش محوری و تعیین کننده دیپلماسی کشورمان به عنوان محل رجوع کشورهای دیگر با مدیریت امیر عبداللهیان به شمار می رود، بلکه هماهنگی و انجام این دیدارها زحمت بسیار زیاد و فعالیت و توان زاید الوصفی را طلب می کند که وزیر خارجه کشورمان از استفاده از هیچ کدام از ظرفیت ها دریغ نکرده است. جالب اینجاست که دیپلماسی امیر عبداللهیان نه تنها بر اساس ارزش‌های انقلاب اسلامی است و راهبرد درست و صحیح خود را پیگیری می کند بلکه صریح و قدرتمندانه نیز ابراز می شود. هشدارهای صریح و پاسخ های عزتمندانه و داغ به تهدیدات دشمن در حوزه دیپلماسی از جمله همین موارد است. به طور مثال وزیر امور خارجه کشورمان در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی و آمریکا در خلال جنگ علیه غزه در پاسخی معنادار بیان کرد که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و درگیری بزرگتر ممکن است اجتناب‌ناپذیر شود. همچنین وی در دیدار با وزیر خارجه مالزی به دانمارک و سوئد هشداری هوشمندانه در خصوص تداوم هتک حرمت به قرآن کریم داد و نسبت به تبعات افراطی گری که دامن غرب را می گیرد به طور جدی هشدار داد.
Share/Save/Bookmark