توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70917
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۶
درباره یک چالش تحمیلی؛
ماجرای حجاب و پلیس وظیفه شناس/ سایر دستگاه‌های مسئول اگر عملکردی داشته‌اند گزارش بدهند
بسیاری از دستگاه های دولتی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید به مردم گزارش دهند که در سال های گذشته و همچنین پس از فتنه اخیر، چه اقداماتی انجام داده اند؟
ماجرای حجاب و پلیس وظیفه شناس/ سایر دستگاه‌های مسئول اگر عملکردی داشته‌اند گزارش بدهند
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: در هفته ای که گذشت، نیروی انتظامی، با توجه به وظیفه شرعی و قانونی، طرحی را با عنوان طرح نور برای مقابله با کشف حجاب و بی بند و باری شروع کرد. در این راستا، نیروی انتظامی، در بیانیه ای که به تازگی منتشر کرده، از موفق بودن این طرح خبر داد و بیان کرده است: «با اجرای طرح نور از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ اکثر بانوان این مرز و بوم با مجریان قانون و حافظان امنیت در تعامل، همکاری و همراهی بودند. گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان‌ داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح، مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌های آینده روند بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت».

همچنین در ادامه بیانیه آمده است: «اجرای طرح نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولان اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس به عنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت های امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جريان سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت».


در مورد اشتباهات احتمالی و روش کار فراجا نیز گفته شده: «ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد. فضای فعلی و راهبرد فراجا در شرایط کنونی حفظ نظم و انضباط اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره ای است و صرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت شهروند ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توام با دقت و حساسیت خواهد نمود».

با همه اینها، از نیروی انتظامی که به عنوان یک دستگاه وظیفه شناس، برای حفظ امنیت اخلاقی جامعه، در خط مقدم حضور دارد، باید تقدیر و تشکر کرد. طبیعی است که اگر احیاناً در جایی نقصی وجود دارد، فراجا باید از تجارب پیشین خود و همچنین از صاحبنظرانی که هم مطلع از مبانی دینی و منظومه فکری امام و رهبر انقلاب هستند و هم فعالیت جدی در این زمینه دارند، بهره گیرد.

قطعا هیچ کار بی قاعده ای مورد پذیرش نیست اما پرسش اینجاست که چرا برخی افراد یا رسانه ها به جای اینکه از بعضی مسئولین و دستگاه های فرهنگی و غیر فرهنگی، وظایفشان را مطالبه کنند، تمرکز خود را بر اقدامات پلیس گذاشته اند و به نوعی در حال بازی در زمینی هستند که اتفاقاً دشمن و رسانه هایش طراحی کرده اند؟!

اگر دستگاه ها و نهادهای دیگر به وظایف خود در زمینه حجاب و عفاف عمل کنند، اساسا در بسیاری از موارد اصلاً نوبت به ورود پلیس نیست. مسئولان مرتبط باید گزارش بدهند برای مقابله با این حرام شرعی و حرام سیاسی که به فرموده رهبرانقلاب باید با برنامه به سراغ آن رفت چه کرده اند؟

بسیاری از دستگاه های دولتی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید به مردم گزارش دهند که در سال های گذشته و همچنین پس از فتنه اخیر، چه اقداماتی انجام داده اند؟

وظیفه مجلس شورای اسلامی، هم قانونگذاری است و هم نظارت بر دستگاه ها و وزارتخانه ها. در مورد لایحه و قانون که متأسفانه هم متن لایحه عفاف و حجاب و هم روند کار آن، در مجموع، ناامید کننده بوده است. اما سوال این است که نظارت های مجلس در زمینه حجاب و عفاف، چقدر جدی بوده؟ با چند وزیر یا وزارتخانه یا دستگاه دولتی به دلیل کم کاری یا ترک فعل در زمینه حجاب و عفاف برخورد جدی شده؟

آیا اقدامات دستگاه قضایی، با حجم هنجارشکنی به وجود آمده در کشور، تناسب داشته؟

آیا اصناف و وزارت صمت، به وظایف خود در زمینه پوشاک عمل کرده اند؟ معمولاً مردم لباس هایی را می پوشند که در همین فروشگاه ها و مغازه ها به صورت علنی در حال فروش است.

وزارت اقتصاد و گمرک تا چه اندازه در مورد واردات پوشاک نامناسب حساسیت نشان می دهند؟

وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی، مسئول مدیریت و استاندارد سازی فضای مجازی کشور هستند. بدون شک، فضای مجازی یله و رها، یکی از مواردی است که نقش بسیار برجسته ای در به وجود آمدن بحران فعلی حجاب و عفاف داشته است.

وزارت بهداشت، در مورد بیمارستان ها، درمانگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی تا چه اندازه ورود پیدا کرده است؟

وزارت راه و شهرسازی، در مورد پایانه ها، فرودگاه ها و فضای حمل و نقل، تا چه اندازه به وظایف خود عمل کرده است؟


وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا چه اندازه به وظایف خود عمل کرده است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی به وظایف خود در زمینه حجاب و عفاف عمل کرده اند؟

آیا صدا و سیما به وظایف خود عمل کرده است؟ به عنوان یک بازوی رسانه ای قوی، مانند نیروی انتظامی در خط مقدم بوده است؟

وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی امورات جوانان چقدر به وظایف خود عمل کرده است؟ یا بحث جوانان در زیر سایه پررنگ ورزش به خوبی دیده نمی شود؟

وزارت علوم وضعیت دانشگاه ها را اصلاح کرده است؟ همه فعالیت های دانشجو، از مدرک تحصیلی گرفته تا آموزش و ... در اختیار وزارت علوم است.

وزارت کشور به وظایف خود عمل کرده است؟

وزارت آموزش و پرورش که از جهاتی مهمترین و زیرساختی ترین وزارتخانه کشور است، آیا به مسیر غلط و تساهل خود در زمینه حجاب و عفاف پایان داده است؟ اصلی ترین زمینه فرهنگ سازی درباره هر موضوعی در مدارس باید صورت بگیرد.

شهرداری ها چقدر به وظایف خود عمل کرده اند؟

البته نام بردن از این نهادها و دستگاه ها به عنوان مثال است و قطعاً منحصر در این موارد نیست. همچنین، هدف این نیست که بگوییم این دستگاه ها اقدامی انجام نداده اند. اما قطعاً می دانیم که در برخی دستگاه ها و نهادها شاهد ترک فعل های گسترده هستیم که کاملاً ملموس است. برخی از دستگاه ها هم نصف و نیمه وارد این عرصه شده اند و تا نقطه مطلوب، فاصله دارند.

در هر صورت، ضروری است که برای تنویر افکار عمومی، هر چند وقت یک بار، این دستگاه ها گزارش دهند. هر چقدر که این دستگاه ها و نهادها کارشان را بهتر انجام دهند، در آن صورت، پلیس، زحمت کمتری متحمل خواهد شد.
Share/Save/Bookmark