توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70133
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
امیرعبداللهیان:
هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است
اسخ امیرعبداللهیان به احتمال ورود ایران به جنگ
وزیر امور خارجه با بیان اینکه گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه‌اش تغییر نقشه جغرافیایی رژیم صهیونیستی است،‌ گفت: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است.
هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه (دوشنبه) ۲۴ مهر ماه در برنامه‌ای تلویزیونی درباره اوضاع کنونی در فلسطین و موضوع گسترش دامنه جنگ بیان کرد: تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش نیابد، ولی آنچه به مقاومت برمی‌گردد، ما امروز که از مقاومت صحبت می‌کنیم فقط منظورمان حزب الله در لبنان نیست.

وی افزود: طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که گرو‌ه‌های مقاومت در راستای حفظ استقلال کشورها و مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به صورت خودجوش در سراسر منطقه سازماندهی شدند.

وزیر خارجه بیان کرد: گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.رهبران مقاومت اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی هر اقدامی که مایل است در غزه انجام بدهد و بعد خیالش از غزه راحت شد به سراغ دیگر حوزه‌های مقاومت در منطقه برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است.

وی درباره احتمال ورود ایران به جنگ گفت: هر احتمالی متصور است. بار دیگر تأکید می‌کنم که هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم این جنایات و این وضعیت بی تفاوت باشد. در خصوص عربستان سعودی ماه‌ها بحث بود که عربستان به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است ولی در این مرحله موضع منطقی و قابل قبولی را از عربستان شاهد بودیم.

وزیر خارجه گفت: بدترین شیوه و ضعیف‌ترین روش برای برخورد را صهیونیست‌ها انتخاب کردند و آن قتل عام،‌نسل کشی و کشتار زنان و کودکان است.

امیرعبداللهیان افزود: ایران از گسترش جنگ هیچگاه استقبال نکرده و تلاش‌های ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است. به صراحت به آمریکا گفته‌ایم و مایلم اعلام کنم آمریکایی‌ها نمی‌توانند در جایگاهی قرار بگیرند که همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کردند،‌ پیام‌هایی را دائما بدهند که ما خواهان گسترش جنگ نیستیم، ولی به صورت تمام قد در کنار اشغالگران رژیم اسرائیل و جنایتکاران جنگی اسرائیلی قرار بگیرند و هیچ حرکتی برای توقف جنایات جنگی سازمان یافته اسرائیل و تشدید کامل و ۳۶۰ درجه محاصره انسانی غزه در مقولات اساسی همچون آب، غذا و دارو نکنند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: مایلم به آمریکایی‌ها هشدار بدهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه جنایت جنگی علیه زنان،‌ کودکان و غیرنظامیان را متوقف کنند.

وی همچنین گفت: در جهانی که امروز زندگی می‌کنیم یک مجموعه‌ کاملا به هم پیوسته است. چرا وقتی در اوکراین جنگ می‌شود اقتصاد تمام دنیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد این به خاطر این است وقتی ناامنی در بخشی از جهان به وجود بیاید در دنیای به هم پیوسته امروز آثار خودش را دارد. آنچه به فلسطین برمی‌گردد به لحاظ حقوق بین‌الملل، سرزمینی که اشغال می‌شود قواعد سرزمین اشغالی بر آن حاکم است و از نظر حقوق بین‌الملل سرزمین اشغال شده دارای اشغال و ماهیت اشغال موقتی است، یعنی اگر این اشغال ۷۰ یا ۸۰ سال هم طول بکشد، بالاخره آن سرزمین باید از حالت اشغالی خارج شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اما رژیم صهیونیستی با اهداف بلندپروازنه‌ای که دارد، کل امنیت منطقه را هدف قرار داده است. وقتی که رژیم صهیونیستی فرصت پیدا می‌کند و دانشمندان هسته‌ای و نخبگان ما را در وسط خیابان در تهران ترور می‌کند، پس ما نمی‌توانیم نسبت به وجود چنین غده سرطانی بی تفاوت باشیم. وقتی نتانیاهو با رفتار غیر متعادل خودش صراحتا تهدید می‌کند که من فلان اقدام را در ایران انجام خواهم داد، شما نمی‌توانید نسبت به این مسأله بی تفاوت باشید.

وزیر خارجه بیان کرد: مردم ما امنیتشان برایشان بسیار مهم است. در مبارزه با داعش کار فوق العاده‌ای که سردار سلیمانی و شهدای همرزم در کنار سردار سلیمانی و دیگر مدافعان انجام دادند، اولین محورش به امنیت ملی ما برمی‌گشت، همزمان به مسؤولیت‌ها و رسالت‌های ما در قبال امنیت منطقه. ما با داعش یا باید در متروهای تهران روبرو می‌شدیم یا با داعش ۲ هزار کیلومتر آن طرف‌تر. نباید به لحاظ امنیتی فرصت داده شود که فردا چکمه‌های صهیونیست‌ها وارد مناطق ما و امنیت ما بشود. این یک امر بسیار طبیعی است. اگر امنیت یک مقوله به هم پیوسته نبود و اگر تعهدات انسانی و ارزشی مدنظر نبود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در نزدیکی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به تعبیر برخی‌ها قرار داشت. البته من در گفت‌وگویی که با ولی‌عهد و مقامات عربستان سعودی داشتم،‌ حرف‌های دیگری هم از آنها شنیدم. اما وقتی آنها نگاه می‌کنند می‌بینند این وضعیت امنیت و اقتصاد عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما ریشه آن در کجاست؟

همه در منطقه اتفاق نظر دارند که ریشه این ناامنی‌ها، بی ثباتی‌ها و آسیب پذیری‌ها در منطقه به غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. یک رژیم نامشروعی که اینگونه عمل می‌کند. واقعا در کجای دنیا برای مقابله با یک عملیات مقاومت در مقابل اشغالگری زنان و کودکان را به وحشی‌ترین وجه مورد حمله قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: در زمانی که با یکی از رهبران مقاومت در بیروت گفت‌وگو داشتم،‌ یادداشتی را به ایشان دادند و لحظه به لحظه در جریان تحولات قرار می‌گرفت. گفتند همین الان بیمارستان تخصصی کودکان غزه با بمب‌های فسفری مورد حمله قرار گرفت و تمام کودکانی که در بیمارستان بستری بودند، به شهادت رسیدند. همه کودک بودند با مادرانشان. بمب فسفری با قدرت آتش زایی و تاثیری که دارد، باعث خفگی افراد می‌شود. مگر یک کودک و نوزادی که با دستگاه ویژه‌ای تنفس می‌کند در چه وضعیتی است که بمب فسفری داخل این بیمارستان انداخته می‌شود. امروز اگر ما از غزه دفاع نکنیم، فردا باید در مقابل این بمب‌ها در بیمارستان کودکان در یکایک شهرهای خودمان دفاع کنیم. آقای سید حسن نصرالله تعبیر بسیار دقیقی داشتند و گفتند ممکن است در جامعه لبنان نسبت به این تحولات برخی بگویند ما وارد جنگ نشویم، ولی اگر امروز ما اقدام پیشدستانه به عنوان حزب‌الله در لبنان در صورت ضرورت نکنیم، فردا باید در بیروت با رژیم صهیونیستی و عوامل و نظامیان اسرائیل بجنگیم.
Share/Save/Bookmark