توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69982
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
در حاشیه تقدیر صمیمانه رهبرانقلاب؛
مرور کارنامه درخشان فراجا در اربعین ۱۴۰۲/ پلیس از هیچ خدمتی دریغ نکرد
آن‌گونه كه پليس گزارش داده‌است براي تأمين امنيت آوردگاه اربعين، هم‌افزايي ويژه‌اي ميان دستگاه‌هاي داخلي و بين ايران و عراق اتفاق افتاد و بسياري از موانعي كه سال‌هاي گذشته موجب ايجاد زحمت زائران شده‌بود، رفع شد.
مرور کارنامه درخشان فراجا در اربعین ۱۴۰۲/ پلیس از هیچ خدمتی دریغ نکرد
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار با مردم سيستان و بلوچستان تلاش‌هاي فرمانده انتظامي براي تسهيل در آمد و شد زائران را مورد توجه قرار دادند و اعلام كردند «از نيروي انتظامي خودمان هم صميمانه تشكر مي‌كنم‌ كه در اين قضيه رفت‌وآمدها و مرز، فكرشان را به كار انداختند و شب و روز نشناختند؛ قدر اين جوانان خوب را در بخش‌هاي مختلف بايد بدانيم.»

به گزارش جوان، پس از بازگشت آخرين زائر اربعين در سفر معنوي سال گذشته، تلاش‌هاي دستگاه‌هاي خدمت‌رسان با بررسي معضلاتي كه پيش روي زائران قرار داشت براي ارائه تسهيلات بهتر به زائراني كه امسال مسافر اربعين شدند، به جريان افتاد. با توجه به تراكم روزافزون جمعیت زائران اربعين، ‌امنيت زائران، ‌امنيت راه و خودرو از ابزارهاي مهم اين سفر است كه وظيفه ذاتي مراقبت و مديريت تردد در همه محورهاي منتهي به مرزهاي عراق و بازگشت آن بر عهده پليس است.


آن‌گونه كه پليس گزارش داده‌است براي تأمين امنيت آوردگاه اربعين، هم‌افزايي ويژه‌اي ميان دستگاه‌هاي داخلي و بين ايران و عراق اتفاق افتاد و بسياري از موانعي كه سال‌هاي گذشته موجب ايجاد زحمت زائران شده‌بود، رفع شد. ترافيك، زمان ايستايي براي بررسي گذرنامه خصوصاً در گيت‌هاي عراق و ناوگان حمل و نقل عمومي بيشترين اقداماتي بود كه مورد توجه پليس قرار داشت. پس از آن بود كه با تلاش‌هاي صورت گرفته پليس سيستم‌هاي مرزي ايران و عراق متمركز و مدت زمان گذر زائران از گيت‌هاي خروجي به 4 ثانيه كاهش پيدا كرد. انجام اين اقدامات چند ماه قبل از شروع مراسم اربعين و با استقرار بخشي از توان پليس در پايانه‌هاي مرزي انجام شد كه هماهنگي و متمركز شدن اطلاعات در سامانه‌هاي دو كشور با راه‌اندازي سامانه‌هاي هوشمند اتفاق افتاد.

پليس راهور هم گزارش داد كه از هنگام شروع سفرهاي اربعين تا پايان سفر روند ترددها به گونه‌اي بود كه هيچ‌گونه مشكل ترافيكي به وجود نيامد كه اين موضوع به دليل مديريت سفر از سوي زائران صورت گرفت. گزارش پليس نشان مي‌دهد بيش از 80 درصد زائران با خودروهاي شخصي به مرزهاي شش‌گانه سفر كردند و ۲۰درصد هم با خودروهاي عمومي راهي مرزها شدند. تعطيلي روزهاي پايان هفته پس از اربعين سبب كاهش شتاب بازگشت زائران و كاهش بروز سوانح رانندگي شد، به طوري كه اين موضوع منجر به كاهش 31 درصدي سوانح مرگبار نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

خدمات 25 هزار مأمور پليس به زائران
در جريان سفر اربعين پليس چهار طرح عمده امنيتي انتظامي، اطلاعاتي، فرهنگي و اطلاع‌رساني را مورد توجه قرار داد تا راهپيمايي اربعين‌ آسان، ارزان و ايمن برقرار بماند. سردار سعيدمنتظرالمهدي، معاون فرهنگي اجتماعي فراجا در تشريح عملكرد فراجا در مراسم اربعين با اشاره به بكارگيري 25 هزار نفر از كاركنان انتظامي براي برقراري امنيت و ارائه خدمت به زائران به «جوان» گفت كه 3 هزار واحد گشتي موتوري، خودرويي و پياده، بيش از 60 تيم بازرسي و نظارت ميداني، فعال بودن 18 كميته تخصصي و هشت قرارگاه فرعي كه علاوه بر پوشش مرزهاي شش‌گانه مرزهاي ميرجاوه و ريمدان را هم تحت‌نظر داشتند.

خدمات پليس گذرنامه
سردار منتظرالمهدي درباره ارائه خدمات گذرنامه هم گفت: يكي از موضوعات مهم براي زائران اربعين تهيه گذرنامه بوده و هست كه امسال گذرنامه‌هاي زيارتي با هزينه 50 هزار تومان به دست زائران رسيد. امسال 910 هزار درخواست گذرنامه اربعين ثبت شد كه 68 درصد درخواست‌ها از طريق اپليكيشن «پليس من» و به صورت غيرحضوري بود. همچنين بيش از يك ميليون و 236 هزار جلد گذرنامه عادي و 900 هزار جلد گذر ويژه زيارتي از ابتداي محرم تا روز اربعين، براي زائران اربعين با پنج سال اعتبار صادر شده‌است. همچنين گذرنامه‌هايي كه دو سال از اعتبار آن گذشته بود به صورت رايگان تمديد شد كه 700 هزار گذرنامه به اين صورت تمديد شد. پليس همچنين در اين مدت 115هزار برگ گذر موقت براي زائران كشورهاي ديگر صادر كرده‌است. همچنين كليه مشمولان غيرغايب، دانش‌آموزان، دانشجويان و طلاب داراي معافيت تحصيلي معتبر، بدون نياز به سپردن وثيقه و به صورت اينترنتي‌ مجوز خروج از كشور را دريافت كردند كه از ابتداي محرم تا 15 شهريور، براي حدود 109 هزار نفر از مشمولان، بيش از 15 هزار دانش‌آموز، بيشتر از 64 هزار دانشجو و حدود 17 هزار طلاب حوزه علميه مجوز خروج از كشور به صورت اينترنتي و حضوري‌ صادر شد.

امنيت مرزها
معاون فرهنگي اجتماعي فراجا همچنين يكي از مهم‌ترين موضوعات مطرح شده در برگزاري مراسم اربعين را تأمين امنيت مرزها اعلام كرد و درباره فعاليت‌هاي مرزباني گفت: براي تأمين امنيت مرزها 127 نشست و ملاقات مرزي و فعال كردن «ديپلماسي لحظه‌اي» با طرف عراقي انجام شد و براي تأمين امنيت از تجهيزات فني، اپتيكي و الكترونيكي و پايش هوايي با هدف رصد و تشديد اقدامات كنترلي صورت گرفت. وي بيشترين آمار تردد را متعلق به مرز مهران با 45 درصد خروجي دانست و گفت: شلمچه با 25درصد، خسروي 15درصد، چذابه 9درصد، مرز هوايي 4 درصد و تمرچين و باشماق جمعا 2 درصد در رتبه‌هاي بعدي خروج و ورود زائران قرار گرفته‌اند.

خدمات اطلاع‌رساني پليس به زائران
اطلاع‌رساني لحظه‌اي از طريق رسانه‌ها، خصوصاً رسانه‌ملي و شبكه‌هاي اجتماعي از ديگر اقدام‌هاي پليس بود كه سردار منتظرالمهدي در شرح آن گفت: در ايام اربعين 5 هزار دقيقه مستندسازي و تصويربرداري از خدمات‌دهي پليس به زائران انجام شد. 786 دقيقه كليپ آموزشي، هشداري و خدمات‌رساني هم در اين مدت از رسانه ملي پخش شد. همچنين استوديوي پليس در صفر مرزي مهران و شلمچه مستقر و ارتباط مستقيم با مسئولان كشوري و لشكري برقرار شد به طوري كه 11 برنامه راديويی، 22برنامه آموزشي، 42 برنامه زنده و 48 برنامه پخش‌شده از سيماي ملي و توليد و انتشار 9 هزار موشن، كليپ، آرم استيشن، تيزر و آيتم كوتاه با موضوعات اربعين و پخش آن در فضاي مجازي از ديگر اقدامات فرهنگي پليس در اين ايام بود.

بازداشت دلالان ارزي
معاون فرهنگي اجتماعي فراجا همچنين به فعاليت پليس امنيت اقتصادي اشاره كرد و گفت: مأموران اين پليس موفق شدند در اين مدت 93 دلال ارزي غيرمجاز را دستگير و هزاران دينار عراقي جعلي را از آنها كشف كنند. همچنين هشت نفر از فعالان غيرمجاز سيمكارت هم بازداشت شدند.

21 گردان يگان ويژه
سردار منتظرالمهدي به استقرار 21 گردان با بيش از 5 هزار نيرو در مرزهاي شش‌گانه براي ارائه خدمات به زائران اشاره كرد و گفت: مأموران اين يگان از خروج 119 نفر كه داراي گذرنامه جعلي بودند، جلوگيري كردند و بيش از 35 هزار مسافر بدون مدارك لازم را از مرزها برگشت دادند و براي كساني كه مشكل قضایي نداشتند، مدارك زيارتي صادر شد.

فعاليت‌هاي پليس مبارزه با مواد‌مخدر
سردار منتظرالمهدي درباره خدمات پليس مبارزه با مواد مخدر هم گفت: چهار اكيپ عملياتي اين پليس در چهار پايانه مرزي (شلمچه- مهران- خسروي و چذابه) مستقر بودند. همچنين پنج تيم موادمخدرياب و چهار تيم مواد منفجره‌ياب با استفاده از يكصد قلاده سگ آموزش‌ديده در مرزها مستقر بودند.

خدمات پليس آگاهي و پليس پيشگیري
معاون فرهنگي - اجتماعي فراجا درباره فعاليت مأموران پليس آگاهي هم گفت: يافتن دو كودك گمشده در عراق و تحويل آنان به خانواده‌هايشان، كشف 177 فقره سرقت، كشف 30 دستگاه موتورسيكلت سرقتي، 60 دستگاه تلفن‌‌همراه سرقتي از سارقان و دستگيري دو متهم تحت تعقيب، از فعاليت‌هاي اين پليس است. فعاليت بيش از هزار واحد گشت آشكار و پنهان پليس پيشگيري و پليس آگاهي به منظور جلوگيري از وقوع سرقت‌هاي احتمالي از موكب‌ها و ساير اماكن از ديگر خدمات پررنگ پليس بود.

سردارمنتظرالمهدی درباره خدمات پلیس راهور هم گفت که با تمهیدات صورت گرفته شاهد کاهش 39 درصدی تصادفات فوتی در مقایسه با سال گذشته بودیم.
Share/Save/Bookmark