توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69156
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
پشیمانی کاندیدای پوششی؛
چرا جهانگیری از حضور در انتخابات ۹۶ نادم است؟
در تحلیل اظهارات جهانگیری می‌شود چنین نتیجه گرفت که او به دو علت از نامزدی در انتخابات ۹۶ پشیمان است.
چرا جهانگیری از حضور در انتخابات ۹۶ نادم است؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: اکنون و نزدیک پنج سال پس از انتخابات 96، جهانگیری در گفت‌وگو با مجله «آگاهی نو» صراحتا از کاندیداتوری در آن سال به عنوان «اشتباه زندگی سیاسی» خود یاد کرده است. جهانگیری در این‌باره گفته است: «یک‌بار به آقای روحانی گفتم اگر قرار باشد یکی از اشتباهات زندگی سیاسی خودم را بنویسم، حتما شرکت من در انتخابات 96 است.» اما چرا جهانگیری از کاندیداتوری در سال ٩۶ پشیمان است؟

چرا پشیمانی؟
به گزارش صبح نو، برای پاسخ به این سوال باید به بخش دیگری از گفت‌وگوی جهانگیری با «آگاهی نو» اشاره کنیم. جهانگیری تصریح می‌دارد که یکی از دلایل رد صلاحیت‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال، شرکت در انتخابات 96 بوده است. او در عین حال از دست رفتن سرمایه‌های سیاسی‌اش را از دیگر دلایل پشیمانی از نامزدی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری برمی‌شمرد. جهانگیری می‌گوید: «من از روز بعد انتخابات احساس کردم خیلی از سرمایه‌هایی که پشت سر خودم درست کرده بودم و می‌دانستم برای کشور مفید است، یکی یکی در حال تضعیف است.»

در تحلیل اظهارات جهانگیری می‌شود چنین نتیجه گرفت که او به دو علت از نامزدی در انتخابات 96 پشیمان است. اول این‌که جهانگیری چنانچه خود معترف است، حضورش در ٩۶ باعث شد که انتخابات ١۴٠٠ را از دست بدهد و رد صلاحیت شود. از سوی دیگر جهانگیری اذعان دارد که نامزدی در سال ٩۶ موجب شد تمام سرمایه‌های پشت‌سرش را از دست بدهد و به تعبیری، اعتبارش در ساختار دچار تنزل شود. البته تنزل شأن جهانگیری، صرفا معطوف به فرادولت نبود و او در داخل دولت نیز با کسر شأن مواجه گشت. در این‌باره جهانگیری در گفت‌وگو با «آگاهی نو» با اشاره به اختلافاتش با روحانی می‌گوید: «رابطه من با آقای روحانی در دوره دوم مثل دوره اول نبود.» ایجاد فاصله میان روحانی و جهانگیری پس از انتخابات به‌قدری بود که جهانگیری به روحانی پیشنهاد می‌دهد فرد دیگری را به جای معاون اول انتخاب کند. جهانگیری در این باره می‌گوید: «به آقای روحانی گفتم شما یک معاون اول دیگری بگذارید، من نمی‌خواهم معاون اولی را ادامه بدهم. ایشان هم به من گفت شما کم‌انگیزه شدید. در همان دو، سه ماه بعد از انتخابات تا آغاز دولت دوازدهم، بحث معاون اول شد و اقداماتی شد که خود ایشان هم دید من دیگر آن جهانگیری انگیزه‌دار نیستم».

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که موجب بی‌انگیزگی جهانگیری برای قبول مجدد معاونت اولی روحانی، اندکی پس از انتخابات شد، فشار و هجمه سنگین اصلاح‌طلبان به‌ویژه طیف رادیکال آن علیه روحانی و ترکیب وزرای پیشنهادی او به مجلس دهم بود. اصلاح‌طلبان در تابستان ٩۶ انتقادات پرشماری را به ترکیب وزرای پیشنهادی روحانی خاصه درباره آذری‌جهرمی(وزیر پیشنهادی ارتباطات) و رحمانی‌فضلی(وزیر پیشنهادی کشور) وارد آوردند. اصلاح‌طلبان طیف رادیکال با اشاره به عقبه امنیتی آذری‌جهرمی، او را شایسته حضور در دولتی که با نیروی اجتماعی اصلاحات بر سر کار آمده بود، نمی‌دانستند. از سوی دیگر ایشان حضور مجدد افرادی نظیر رحمانی‌فضلی در دولت را محصول لابی های سیاسی پشت‌پرده میان روحانی و علی لاریجانی می‌پنداشتند. ترکیب حاشیه‌ساز کابینه دوازدهم، موجب شد تا «روحانی چپ‌رو» در انتخابات، به محافظه کاری در برابر نیروهای فرادولتی و راست‌گرایی سیاسی متهم شود. جهانگیری در گفت‌وگو با «آگاهی نو» صراحتا به «چیدمان اشتباه» کابینه دوازدهم اشاره می‌کند؛ اشاره‌ای که به نوعی، مقوم گزاره مذکور مبنی بر تاثیر این چیدمان بر ایجاد فاصله میان جهانگیری و روحانی است. جهانگیری می‌گوید: «در دوره دوم، هم ما دچار اشتباه شدیم، هم نهادهای مقابل دولت دچار اشتباه شدند. اشتباه ما این بود که چیدمان تیم ما می‌توانست با تجربه چهار سال اول بهتر باشد. حالا بماند چقدر ما مقصر هستیم، چقدر ما می‌خواستیم افراد بهتری را بگذارید نگذاشتند.»

اختلاف میان جهانگیری و روحانی البته محدود به برهه چیدمان کابینه دوازدهم نماند و در طول دولت دوازدهم نیز تداوم یافت. این اختلافات در مقطعی به حدی رسید که دولت دوازدهم را عملا به دو بلوک کلی تقسیم کرد؛ یک طرف تیم واعظی، رئیس دفتر روحانی و طرف دیگر تیم جهانگیری. شکاف میان جهانگیری و روحانی حتی موجب پدیداری این ذهنیت پارانویای در رئیس‌جمهور وقت شده بود که معاون اولش، قصد سرنگونی او را دارد. تیرماه ٩٨ سایت «انتخاب»، سایت نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان در مطلبی با اشاره به مشاجره لفظی روحانی و جهانگیری در جلسه سران قوا نوشت: «در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه شنبه سران قوا، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌طلبان به‌دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند.» اختلافات موجود باعث شد که اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف از جهانگیری بخواهند که از دولت استعفا بدهد. جهانگیری حتی در انتخابات ١۴٠٠ و برخلاف تمایل تیم نزدیک به روحانی(مشخصا محمود واعظی و حسام‌الدین آشنا) که هوادار نامزدی علی لاریجانی بودند، از نامزدی ظریف حمایت کرد. ظریف تیرماه امسال در کتاب «بزنگاه» با اشاره به عدم تمایل روحانی به نامزدی‌اش در انتخابات برخلاف جهانگیری گفته بود: «در درون دولت خیلی شوقی برای کاندیداشدن خودم نمی‌دیدم؛ از رأس دولت تا بعضی اعضای دولت. آقای دکتر جهانگیری خیلی اصرار داشت؛ ممکن است چند نفر دیگر هم علاقه داشتند اما دولت اصلا علاقه‌ای نداشت.»
Share/Save/Bookmark