توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69273
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱
ضمن تمجید از رویه جدید؛
پیشنهاد گسترش یک رفتار خوب در درون دولت/ چگونه مردم را باید با سیاست‌های دولت همراه کرد؟
اگر دولت به طور رسمی اقدامات خود را اطلاع‌رسانی نکند قطعا با توجه به عناد برخی گروه‌های سیاسی و اپوزیسیون، رسانه‌های ضدانقلاب و سیاهی لشکر آنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با وجود خلائی که وجود دارد دست به کار تخریب دولت می‌شوند.
پیشنهاد گسترش یک رفتار خوب در درون دولت/ چگونه مردم را باید با سیاست‌های دولت همراه کرد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: یکی از مهمترین مواردی که دولت‌ها باید به آن اشراف داشته باشند موضوع جریان خبری است که حول محور اقدامات آن‌ها در حال انجام است. در همین راستا شفاف سازی با توجه به رشد روز افزون رسانه های جمعی و در دسترس بودن اخبار و رسانه‌های مختلف بسیار مهم و حیاتی است.

در همین زمینه اگر دولت به طور رسمی اقدامات خود را اطلاع‌رسانی نکند قطعا با توجه به عناد برخی گروه‌های سیاسی و اپوزیسیون، رسانه‌های ضدانقلاب و سیاهی لشکر آنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با وجود خلائی که وجود دارد دست به کار تخریب دولت می‌شوند. اما این روزها در فضای رسانه‌ای دولت رویکرد اطلاع رسانی بوجود آمده است که ادامه این روند می‌تواند در امیدآفرینی و همچنین شفاف‌سازی هر چه بیشتر اقدامات دولت که دغدغه و مطالبه مردم است، بسیار موثر افتد.

«سپهر خلجی» رئیس اطلاع رسانی دولت با حضور جدی در میدان رسانه‌ای و اطلاع رسانی بویژه در برابر شبهاتی که مطرح می شود به خوبی شفاف سازی می کند. رصد سریع و همچنین پاسخ بهنگام از جمله شاخصه‌های فعالیت رسانه‌ای رئیس اطلاع رسانی دولت است تا جایی که صفحه شبکه‌های اجتماعی وی به عنوان یک منبع موثق و رسمی از اقدامات دولت شناخته می شود و محل رجوع و رفع ابهامات و سئوالات از دولت است.

به طور مثال اخیرا در ماجرای اعطای ماشین های شاسی بلند به نمایندگان برای انصراف از استیضاح وزیر سابق صمت وی در توئیتی به شدت این موضوع را تکذیب و آنرا یک دروغ پردازی خواند و موضوع رسیدگی حقوقی و قانونی نسبت به این تهمت‌ها وافتراها را مطرح کرد.


همچنین وی در موضوعاتی چون علت برکناری سخنگوی بیمه مرکزی، شفاف سازی درباره گفت و گوی وزیران خارجه ایران و فرانسه، برکناری چند مدیر بوشهر، برکناری رئیس یکی از شعب تامین اجتماعی تهران و... اقدام به توضیحاتی برای تنویر افکارعمومی کرده است که بسیار نیز مورد توجه قرار گرفته و هم نشان دهنده اهمیت اذهان عموم برای دولت است.

با این حال مسئله اطلاع رسانی در دولت باید گسترش یافته و در سایر حوزه‌ها بویژه بخش اقتصادی نیز باید این موضوع تسری یابد. نگاهی به جلسه استیضاح وزیر سابق صمت که موضوع گرانی‌ها که در آن گرانی قیمت خودرو بیشتر پررنگ شده بود، به خوبی نشان داد که موضوع تورم و گرانی در کشور برای بسیاری از جمله نمایندگان که ارتباط مستمری با مردم دارند مهم و حیاتی است.

در همین رابطه، با توجه به اینکه بویژه در تنظیم بازار قیمت‌ها با افزایش متعددی روبرو می‌شود و مثلا در مواردی مانند قیمت مرغ و تخم مرغ و ... مردم سردرگم و متعجب نسبت به افزایش قیمت‌ها هستند در اینجاست که به هر جهت برای کنترل بازار باید یک منبع موثق و رسمی از دولت به میانه میدان آمده و نسبت به شفاف سازی و آگاه سازی افکارعمومی اقدام کند. اگرچه موضوع اقتصادی به موارد متعددی بستگی دارد منتها در این راستا رسانه‌ها نیز به خوبی می توانند برای کنترل قیمتها در بازار نقش آفرینی مثبتی داشته باشند.

به طور مثال در زمان افزایش بی رویه نرخ دلار و هجوم برخی افراد به صرافی‌ها برای خرید دلار اگر یک منبع رسمی و موثق و مورد اطمینان و اعتماد مردم از سوی دولت در بخش اقتصادی اطلاع رسانی و آگاه سازی کند قطعا می‌توان در کف بازار بسیاری از رفتارهای هیجانی را کنترل کرد و دولت نیز بهتر می تواند به کنترل و تنظیم قیمت ها اقدام کند. بانک مرکزی در این عرصه اقدامات مهمی از جمله ایجاد تالار عرضه ارز انجام داد اما در این حیطه مردم بیشتر به سمت بازارهای آزاد و صرافی ها می رفتند و اگر روند اطلاع رسانی بهتر انجام می شد زودتر جلوی برخی نوسانات هیجانی دلار گرفته می شد.

نرخ گذاری های غیر رسمی در شبکه های اجتماعی نیز که حتی رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن سخن گفتند و با لفظ « دلار تلگرامی جعلی» ذهن ها را آگاه ساختند یکی از این موارد بود که نیاز جدی به اطلاع رسانی درست و بهنگام دولت در عرصه اقتصادی دارد.

با توجه به ماموریتی که رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌های مختلف از جمله دولت برای مهار تورم داده اند، قطعا یک گام اساسی برای مهار تورم و اجرای سیاست های ضدتورمی دولت، جلوگیری از تناقض گویی، ممانعت از پراکنده گویی، اطلاع رسانی صحیح دولت و همچنین دریافت صحیح و سریع و بی واسطه این اخبار توسط مردم است. شبهاتی که در حوزه اقتصادی و بویژه فیک نیوزهایی که برای تخریب دولت و همچنین بی اثر و خنثی کردن اقدامات دولت در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی منتشر می شود نیز نیازمند پاسخگویی صحیح و قاطعانه و درست است. مردم نیز با تماشای این سیاست شفاف و نتایج آن قطعا با دولت برای اجرای این سیاست ها همراه خواهند شد. اگرچه در دولت های قبل متاسفانه فریب افکارعمومی در دستور کار رسانه های نزدیک به دولت بود و امیدها و انتظارات واهی ایجاد می شد اما دولت می تواند با اطلاع رسانی دقیق و سریع دوباره در جلب اعتماد مردم و همراه کردن آنان با سیاست های خود گام موثری بردارد.
Share/Save/Bookmark