توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70849
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
این داروها فشارخون را افزایش می‌دهند
فشارخون بالا می‌تواند ناشی از فاکتورهای گوناگونی باشد، مثل سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نادرست، سیگارکشیدن یا به‌اندازه کافی تحرک نداشتن. همچنین فشارخون بالا ممکن است نتیجهٔ مصرف یک سری از داروهایی باشد که فرد لازم است برای درمان و مدیریت مشکلی در سلامتی آنها را مصرف کند. در این مطلب به شما می‌گوییم چه داروهایی می‌توانند فشار خونتان را بالا ببرند.
این داروها فشارخون را افزایش می‌دهند
فشارخون بالا می‌تواند ناشی از فاکتورهای گوناگونی باشد، مثل سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نادرست، سیگارکشیدن یا به‌اندازه کافی تحرک نداشتن. همچنین فشارخون بالا ممکن است نتیجهٔ مصرف یک سری از داروهایی باشد که فرد لازم است برای درمان و مدیریت مشکلی در سلامتی آنها را مصرف کند. در این مطلب به شما می‌گوییم چه داروهایی می‌توانند فشار خونتان را بالا ببرند.

به گزارش رجانیوز به نقل از بهداشت نیوز، فشارخون بالا یک عارضهٔ جدی است که می‌تواند چندین مشکل سلامتی مثل چاقی و دیابت را تحت تاثیر قرار دهد. فشارخون بالا می‌تواند ناشی از فاکتورهای گوناگونی باشد، مثل سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نادرست، سیگارکشیدن یا به‌اندازه کافی تحرک نداشتن.

همچنین فشارخون بالا ممکن است نتیجهٔ مصرف یک سری از داروهایی باشد که فرد لازم است برای درمان و مدیریت مشکلی در سلامتی آنها را مصرف کند. در این مطلب به شما می‌گوییم چه داروهایی می‌توانند فشار خونتان را بالا ببرند.

فشارخون بالا چیست؟


فشارخون بالا که در پزشکی به آن هایپرتنشن یا پرفشاری خون می‌گویند یک عارضهٔ پزشکی است که در آن نیرو و فشاری که خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند به طور پیوسته بالا و زیاد است.

در نتیجه به قلب و رگ‌ها و شریان‌ها فشار وارد می‌شود. فشارخون بالا می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیگر مشکلات را بالا ببرد.

فشارخون با معیار میلی‌متر جیوه سنجیده می‌شود و دو عدد دارد: فشار سیستولیک که مربوط به فشار داخل عروق در زمانی است که قلب می‌تپد و فشار دیاستولیک که فشار داخل عروق در زمانی است که قلب بین دو ضربان استراحت می‌کند. عدد فشارخون 130/80 mmHg یا بالاتر، بالا محسوب می‌شود.

اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث بالارفتن فشار خونتان می‌شود، پس لازم است فشارخون خود را به‌دقت و به طور منظم کنترل کنید. اگر متوجه تغییرات زیادی در عدد فشار خونتان شدید به پزشکتان اطلاع دهید تا تغییرات لازم را در مصرف داروها اعمال کند

خطرات و عوارض فشارخون بالا

. بیماری‌های قلبی: فشارخون بالا باعث آسیب به عروق می‌شود و در نتیجه عارضه تصلب شرایین ایجاد خواهد شد. در این شرایط فرد مستعد حمله قلبی یا سکته مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی مثل بیماری عروق محیطی می‌شود.

. کاهش بینایی یا ازدست‌رفتن بینایی: فشارخون بالا می‌تواند به عروق چشم‌ها آسیب زده و در نتیجه بینایی دچار اختلال شده یا حتی فرد نابینا شود.

. آسیب کلیوی: فشارخون بالا می‌تواند به عروق کلیوی نیز آسیب زده و عملکرد کلیه را مختل کند و حتی باعث نارسایی کلیوی شود.

. اختلال ادراکی: طبق یافته‌ها، فشارخون بالا با افزایش ریسک زوال عقل ارتباط دارد.

. اختلال جنسی: فشارخون بالا با پایین‌بودن تمایل جنسی در زنان و اختلال نعوظ در مردان مرتبط است.

داروهایی که می‌توانند فشارخون را بالا ببرند

انواعی از داروها می‌توانند باعث فشارخون بالا یا منجر به آن شوند. لازم به یادآوری است که لزوماً هر کسی که این داروها را مصرف می‌کند دچار فشارخون بالا نمی‌شود و گاهی فواید مصرف دارو به عوارض مصرف آن می‌ارزد.

مسئلهٔ مهم این است که اگر این داروها را مصرف می‌کنید، فشارخون خود را نیز کنترل و مدیریت کنید و همیشه پزشک معالج خود را در جریان هر عارضهٔ جانبی ناشی از مصرف دارو قرار دهید.

. داروهای خوراکی ضدبارداری: قرص‌های ضدبارداری می‌توانند در بعضی از خانم‌ها باعث افزایش فشارخون شوند. استروژن موجود در این قرص‌ها باعث انقباض رگ‌ها شده و قلب مجبور می‌شود تندتر بزند.

. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs): این نوع داروها مثل آسپیرین و ایبوپروفن معمولاً برای کنترل درد و التهاب مصرف می‌شوند اما می‌توانند فشارخون را نیز بالا ببرند، زیرا باعث احتباس آب و سدیم در بدن شده و رگ‌ها را منقبض می‌کنند.

. داروهای ضدافسردگی: برخی از داروهای ضدافسردگی، مثل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای می‌توانند با انقباض رگ‌ها، فشارخون را بالا ببرند.

. داروهای ضداحتقان: داروهایی مانند فنیل‌افرین که معمولاً برای کاهش گرفتگی بینی در حالت سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می‌روند می‌توانند با منقبض کردن رگ‌ها باعث بالارفتن فشارخون شوند.

. داروهای سرکوبگر ایمنی: داروهایی هستند که برای پیشگیری از پس‌زده شدن عضو پیوندی به کار می‌روند و می‌توانند با احتباس آب و سدیمی که در بدن ایجاد می‌کنند باعث افزایش فشارخون شوند.

. استروئیدها: استروئیدها ماند کورتیکواستروئیدها که برای درمان عوارضی مانند آرتریت یا آسم مصرف می‌شوند می‌توانند با احتباس مایعات و سدیمی که در بدن ایجاد می‌کنند باعث افزایش فشارخون شوند.

. داروهای میگرن: برخی از داروهای میگرن با انقباضی که در رگ‌های خونی سر ایجاد می‌کنند باعث افزایش فشارخون می‌شوند. این داروها سردردهای ناشی از میگرن را تسکین می‌دهند؛ اما موجب انقباض عروق در تمام بدن می‌شوند و حتی ممکن است فشارخون به میزان خطرناکی بالا برود.

. داروهای کاهش وزن: بعضی از داروهای کاهش وزن ممکن است بیماری قلبی را بدتر کنند. این داروها اشتها را کاهش می‌دهند و فشار زیادی به قلب وارد می‌کنند. پیش از مصرف هر گونه دارویی برای کاهش وزن حتماً با پزشکتان مشورت کنید. این داروها ممکن است برای کاهش وزن خوب باشند؛ اما بیشتر به شما آسیب بزنند تا اینکه به نفعتان باشند.

ویتامین‌هایی نیز وجود دارند منجر به افزایش فشارخون شوند، مانند:

. ویتامین C: دوزهای بالای ویتامین C می‌توانند فشارخون را بالا ببرند؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌اندازهٔ توصیه شده (بین ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم در روز)، روزانه مکمل ویتامین C مصرف کنید و نه بیشتر.

. ویتامین E: دوزهای بالای ویتامین E می‌تواند با داروهای فشارخون تداخل ایجاد کند.

. ویتامین D: دوزهای بالای ویتامین D می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسیم بدن شده و فشارخون را بالا ببرد.

بهترین راه پیشگیری یا مدیریت فشارخون بالای ناشی از مصرف دارو

. مشورت با پزشک: شما و پزشک معالجتان باید در مورد فشارخون و تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با هم صحبت کنید. این داروها شامل داروهای تجویزی و غیرتجویزی و انواع مکمل‌ها می‌شوند.

. فشارخون خود را کنترل کنید: اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث بالارفتن فشار خونتان می‌شود، پس لازم است فشارخون خود را به‌دقت و به طور منظم کنترل کنید. اگر متوجه تغییرات زیادی در عدد فشار خونتان شدید به پزشکتان اطلاع دهید تا تغییرات لازم را در مصرف داروها اعمال کند.

. فقط به‌اندازه دوز توصیه شده دارو مصرف کنید: داروها را فقط طبق توصیه پزشک معالجتان مصرف کنید و هرگز خودسر دوز مصرفی‌تان را بالا نبرید.

حواستان به موارد دیگر باشد

سبک زندگی‌تان را سالم کنید. راه‌هایی برای کاهش فشارخون به طور طبیعی وجود دارد و همیشه توصیه می‌شود انتخاب‌های سالم داشته باشید، مثلاً رژیم غذایی‌تان سالم و متعادل باشد، به طور منظم ورزش کنید، شاخص توده بدنی خود را در حد سالمی نگه دارید و از ریسک فاکتورهایی مانند سیگارکشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید.
Share/Save/Bookmark