توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69653
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
بایسته‌های تبلیغ دینی در عصر پسا اینترنت
بایسته‌های تبلیغ دینی در عصر پسا اینترنت
در بخش نخست سه موضوع را بیان کردیم: آنچه که مبلغان نباید بگویند، عامل بودن مبلغ بدانچه می‌گوید و مطالعه و تحقیق و بر اساس آن تبلیغ را انجام دادن از جمله موضوعاتی بود که به صورت مجمل بدان پرداختیم.

شناخت مخاطب. مخاطب برخلاف گذشته منفعل و صرفاً شنونده نیست. مبتكر، پرسشگر و گفتگو کننده است. مخاطبان امروز که اکثراً جوان تحصیل کرده و باسواد هستند در دنیای مجازی زیست دارند. پس مبلغ باید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نوین را بشناسد. با دانش قدیم به پرسش‌های جدید و امروزی نمی‌توان پاسخ داد .

شبهه شناسی. امروزه افکار عمومی پر از سوال، ابهام و شبهه درباره دین، عقاید دینی، مسائل اجتماعی_سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. داشتن فهرستی از شبهات و پرسش‌ها و تهیه پاسخ‌های مستدل، منطقی و باورپذیر برای آنها یک کار بزرگ برای مُبلغ، نهاد روحانیت و حوزه‌های علمیه است. امروز که نهادهای مذهبی و دینی فراوانی که برخوردار از بودجه و اعتبارات مناسب هستند وظیفه بزرگی برای قیام برای شبهه‌شناسی و پاسخ به آنها هستند. رهبری در بیانات خود به "انبوه شبهه در ذهن جوانان" اشاره کردند.

تبلیغ و شرایط جامعه. یک مبلغ عالم و کاربلد باید با جامعه شناسی، روان شناسی، مردم شناسی و روابط بین الملل آگاه باشد. شرایط جامعه و مردم را بشناسد و بر اساس آن گفتمان و شعار خود را برگزیند. نظام مسائل کشور، مشکلات و چالش‌ها، شرایط و موقعیت کشور در عرصه بین‌الملل، فرصت‌ها و تهدیدات همه باید مدنظر مبلغان به خوبی قرار گیرند. "مردم و شرایط جامعه" از محکمات تبلیغ است. در آستانه ماه محرم و صفر که سفر تبلیغی روحانیون و مبلغان ارجمند در کشور است، توجه به این نکات مهم است. حوزه‌های علمیه ،نهاد روحانیت، سنگر ایدئولوژیک هستند و مراجع بزرگوار تقلید دژ و ستون استوار آن هستند، پاسداری از این سرمایه اجتماعی و تاریخی مقدم بر همه، بر عهده متولیان این نهاد است.
Share/Save/Bookmark