توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33437
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۱
نشانه‌ای بر جدیت آمریکا در تشدید تحریم‌ها
متخصص حوزه تحریم‌ها در جایگاه دوم سازمان سیا/ چشم انداز تحریم ها درباره ایران چگونه خواهد شد؟
رفتن کوهن به سازمان سیا، نشان می دهد که آمریکا به صورت ویژه ابزار تحریم را دنبال می کند و قصد کوتاه آمدن از این اهرم فشار را چندان ندارد.
متخصص حوزه تحریم‌ها در جایگاه دوم سازمان سیا/ چشم انداز تحریم ها درباره ایران چگونه خواهد شد؟
به گزارش خط نیوز ـ حدود یک ماه قبل کاخ سفید اعلام کرد که دیوید کوهن معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری به عنوان معاون سازمان سیا انتخاب شده است. کوهن در آمریکا به عنوان معمار اصلی تحریم های اقتصادی علیه روسیه، ایران، سوریه و گروه های مسلح مخالف با آمریکا شناخته می شود.

با این وجود کوهن در حالی به عنوان نفر دوم سازمان سیا انتخاب شد که هیچ سابقه ای در این سازمان نداشته است. قبل از انتصاب کوهن به عنوان نفر شماره دو سازمان سیا، معاونان سازمان همیشه از مأمورین و کارشناسان و مدیران برجسته اطلاعاتی یا نظامیان انتخاب می‌شدند.

جان برنان، رئیس سازمان سیا در بیانیه ای که همان روزها منتشر کرد، گفت: اگرچه کوهن تاکنون در یک آژانس اطلاعاتی فعالیت نکرده اما در مسائلی که ما روی آنها تمرکز داریم تجارب زیادی دارد و ما در بسیاری از مسائل مربوط به امنیت ملی در طول سال‌های گذشته همکاری داشته‌ایم.

خوان زاراته، دستیار سابق وزیر خزانه داری و معاون مشاور امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش هم درباره انتصاب وی معتقد است: "انتخاب کوهن در این سمت نشان دهنده اهمیت ابزار مالی در مجموعه امنیت ملی است. این مسئله نشان می دهد که مسائل مالی درحال حاضر تبدیل به قلب نهادهای امنیت ملی شده است."

منابع آمریکایی نیز خبر می دهند که در واشنگتن بسیاری از تحلیل‌گران انتقال کوهن به سازمان سیا را نشانه تأکیدی می‌دانند که کاخ سفید برای اطلاعات مالی قائل است.

کوهن نیز در این باره به وال استریت ژورنال می‌گوید: "فکر می‌کنم این حرف دقیقی است که بگوئیم اهمیت ابزارهای مالی در مسائل امنیت ملی ما طی پنج تا ده سال گذشته دائماً افزایش یافته است. اگر چنین نبود من هرگز به عنوان صفحه رادار شخصی مثل جان برنان (رئیس سازمان سیا) منصوب نمی‌شدم."

به همین دلیل یکی از دلایل اصلی رفتن کوهن به سازمان سیا، اشتیاق دولت اوباما برای ادامه استفاده هدفمندتر و موثرتر از ابزارهای مالی بر علیه کشورهای همچون ایران ارزیابی می شود. این مسئله به خوبی نشان می دهد که آمریکا به صورت ویژه ابزار تحریم را دنبال می کند و قصد کوتاه آمدن از این اهرم فشار را چندان ندارد.

همچنین دیوید کوهن اینک فرصت پیدا کرده که توان بیشتری از سازمان اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا در حوزه تحریم ها بکار ببندد و از این طریق بر دامنه تاثیرگذاری تحریم ها بیفزاید.

از سوی دیگر به اعتراف منابع غربی ایران همواره راه هایی برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده است. در همین راستا یکی از کار ویژه های سازمان سیا از سه سال پیش جمع آوری اخبار از نحوه دور زدن تحریم ها توسط ایران و افشای این اطلاعات بوده است. به نظر می رسد که کوهن با آمدن به سازمان سیا، علاوه بر هدفمند کردن بیشتر تحریم ها، تلاش خواهد کرد که راه های دور زدن تحریم ها توسط ایران را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.
/جهان نیوز
Share/Save/Bookmark