توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70210
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
واکاوی چهار پیام دبیرکل حزب الله؛
پالس‌های پنهان سخنرانی سید حسن نصرالله چه بود؟
دبیر کل حزب الله لبنان به این نکته اشاره داشت که تداوم بحران آفرینی های صهیونیست ها، سبب خواهد شد تا ورود لبنان به نبرد گسترده با رژیم اشغالگر قدس به یک گزاره عینی و واقعی تبدیل شود و در قالب این سناریو، حزب الله صرفا به عملیات های مرزی اکتفا نخواهد کرد.
پالس‌های پنهان سخنرانی سید حسن نصرالله چه بود؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: پس از گذشت بیش از سه هفته از اجرای موفقیت آمیز عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا آغاز کارزار نظامی گسترده رژیم اشغالگر قدس علیه نوار غزه، "سید حسن نصرالله" به سکوت معنادار خود در تاریخ سوم نوامبر(جمعه 12 آبان ماه) خاتمه داد و در باب جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی و وضعیت میدانی تحولات جاری، سخنرانی را ایراد کرد. سخنرانی که با موجی از وحشت در ارضی اشغالی همراه بود و حتی قبل از انجامِ آن، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی اقدام به مسدودسازی محورهای مواصلاتی شمال اراضی اشغالی کرده و بیم آن داشتند که مبادا رزمندگان حزب الله لبنان نیز نسخه ای دوم از عملیات طوفان الاقصی را به صهیونیست ها تحمیل کنند.

این سخنرانی، محورهای مختلف و بحث برانگیزی را داشت که بسیاری بر این باورند توانست در نوع خود، تشویش و نگرانی صهیونیست ها از نوع کنش و اقدامات آتی حزب الله لبنان در جوار مرزهای شمالی فلسطین اشغالی را همچنان حفظ و حتی افزایش دهد. به بیان ساده تر، اینطور به نظر می رسد که سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان توانسته پالس های معناداری را به میدان های جنگ غزه بفرستد.

موضوعی که در ادامه، خود می تواند شوک های قابل ملاحظه ای را به رژیم اشغالگر قدس و دستگاه های نظامی و امنیتی آن وارد کند. در ادامه به طور خاص به 4 پالس پنهان سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان به صهیونیست‌ها و دولت آمریکا اشاره می شود. پالس هایی که خود می توانند در ادامه راه، محرکِ تحرکات جدی و تازه میدانی نیز باشند.

یک: تداوم ابهام راهبردی حزب الله لبنان
دبیر کل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی اخیر خود، "ابهام راهبردی" که حزب الله از ابتدای آغاز درگیریها میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس در پیش گرفته، ادامه داد. به عنوان مثال وی به این نکته اشاره کرد که تحولات جنگ غزه، تا حد زیادی بر نوع واکنش مقاومت اسلامی لبنان به رژیم صهیونیستی اثرگذار خواهد بود و یا اینکه تمامی گزینه ها علیه اسرائیل، روی میز گروه های مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان است.

در این نقطه، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: نکته و فایده اصلی اتخاذ این سیاست چیست؟ در پاسخ باید گفت که این سیاست در نوع خود زمینه را برای اجرا و اِعمال غافلگیری های گسترده علیه دشمن صهیونیست از سوی حزب الله لبنان فراهم می کند. شاید عینی ترین نمود این مساله را بتوان در هفته منتهی به سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان در تاریخ سوم نوامبر مشاهده کرد.

در این راستا، محافل سیاسی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس گمانه زنی های مختلفی را در مورد اقدامات میدانی احتمالی حزب الله همزمان با سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان مطرح می کردند و بخش زیادی از تمرکز امنیتی خود را به این سخنرانی و تحولات پیرامونی آن مطعوف کرده بودند. موضوعی که نشان می دهد تا چه اندازه آن‌ها به واسطه ماهیت مرموز اقدامات و کنش های حزب الله لبنان، دچار هزینه و خسارت می شوند.

حال تداوم این سیاست، همچنان موجی از تشویش را چه در میان دستگاه های نظامی و امنیتی اسرائیلی و چه شهروندان ساکن در شهرک های صهیونیست‌نشین شمال اراضی اشغالی حفظ می کند. جالب است که آخرین آمارها حاکی از این هستند که بیش از 250 هزار شهرک نشین صهیونیستِ ساکن در شمال اراضی اشغالی، مجبور به ترک خانه های خود به دلیل ترس از اقدامات حزب الله لبنان شده اند.

دو: پیام روشن حزب الله لبنان به دولت آمریکا
سید حسن نصرالله در بخشی از سخنان خود به صراحت مدیریت اصلی جنگ و جنایات اسرائیل در نوار غزه را متوجه دولت آمریکا کرد. در واقع، وی این نکته را روشن ساخت که رویکردهای به ظاهر صلح جویانه دولت آمریکا که صرفا به دنبال فریب افکار عمومی هستند، نمی توانند نقش گسترده پشت پرده آمریکایی ها در اِعمال جنایت علیه مردم فلسطین را لاپوشانی کنند.

در این نقطه، تداوم بحران در نوار غزه و ایجاد این تصور برای اسرائیل و آمریکا که میدانی باز از جنایتگری پیش روی آن ها است، می تواند صورت حساب های سنگینی را پیش روی آن ها بگذارد. دراین راستا، ناوهای آمریکایی در مدیترانه نیز قادر نیستند که به دادِ آمریکایی ها برسند و همانطور که دبیر کل حزب الله لبنان گفت، این گروه متناسب با این تهدیدتن، پاسخ های قاطعی را نیز آماده کرده است. از این رو، اگر آمریکا می خواهد دچار این سناریوهای نامطلوب نشود، تنها راه برای آن، متوقف کردن جنایات این کشور و رژیم اسرائیل در نوار غزه است.

سه: محدود شدن حزب الله لبنان به عملیات های مرزی گزاره ای بی‌پایه است
سید حسن نصر الله در جریان سخنرانی اخیر خود به این نکته اشاره داشت که حزب الله لبنان از روز هشتم اکتبر یعنی یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی، وارد میدان نبرد با رژیم اشغالگر قدس شد. در عین حال، وی با توضیحات خود به این نکته اشاره کرد که حزب الله لبنان از آن زمان تاکنون، مدیریت منطقی و حساب شده نبرد علیه صهیونیست ها در جوار مرزهای شمالی فسلطین اشغالی را با هدف کمک به رزمندگان فلسطینی در دستوکار داشته و از این طریق بر آن بوده تا بخش قابل ملاحظه ای از توان ارتش اسرائیل را معطوف به مرزهای شمالی اش کند و تا حدی بار را از روی دوش رزمندگان فلسطینی بردارد.

با این حال، دبیر کل حزب الله لبنان به این نکته نیز اشاره کرد که تداوم بحران آفرینی های صهیونیست ها، سبب خواهد شد تا ورود لبنان به نبرد گسترده با رژیم اشغالگر قدس به یک گزاره عینی و واقعی تبدیل شود و در قالب این سناریو، حزب الله صرفا به عملیات های مرزی اکتفا نخواهد کرد. حال وقتی این موضع گیری سید حسن نصرالله را در کنار سیاست ابهام راهبردی وی در رابطه با جنگ غزه و برخورد با صهیونیست ها قرار دهیم، این نکته آشکار می شود که رژیم صهیونیستی باید هر لحظه انتظار وقوع نسخه ای جدید از عملیات طوفان الاقصی را این مرتبه در جوار مرزهای شمالی خود داشته باشد.

معادله ای که در نوع خود از یک سناریوی آخرالزمانی و بحرانی برای صهیونیست ها حکایت دارد. کافی است توجه داشته باشیم که پیشتر بارها و بارها در مورد توان رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان جهت نفوذ به عمق اراضی اشغالی، مطالب بسیاری گفته شده و صهیونیست ها در این زمینه هشدارهای فراوانی را نیز داده اند.

چهار: آتش هماهنگِ محور مقاومت معطوف به صهیونیست ها است
در نهایت باید گفت که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد که کلیه گروه های مقاومت درعراق، یمن و لبنان، در برخورد با دشمن صهیونیست در وضعیت کنونی، کاملا منجسم هستند. البته که در این زمینه شاهد تحرکاتی معنادار نیز از سوی بازیگران مذکور تا به اینجای کار بوده ایم با این حال، نکته مهم و راهبردی این است که هیچکدام از این گروه ها، هنوز قدرت و توانمندی های واقعی خود را به دشمن صهیونیست و متحد اصلی آن یعنی دولت آمریکا نشان نداده اند و اگر بخواهند چنین کنند، صورت حساب های سنگینی هم برای آمریکا و هم رژیم اشغالگر قدس صادر خواهد شد.

در این راستا، نکته مهم است که در این رابطه نیز اتاق عملیات مشترک محور مقاومت، ابتکار عمل را در دست دارد و می تواند نسخه ای جدید از عملیات طوفان الاقصی را علیه صهونیست ها از چندین محور و در قالب روانه‌کردن آتش سنگین و هماهنگ علیه آن ها به نمایش بگذارد. معادله ای که راهی جز فرار به سمت دریا را برای اشغالگران صهیونیست باقی نخواهد گذاشت!
Share/Save/Bookmark