توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 20840
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۹
مذاکره بازندگان
در کنار تحولات جاری در سوریه یک نکته قابل توجه است و آن برگزاری نشست سه جانبه میان وزرای خارجه فرانسه، آمریکا و انگلیس می‌باشد. نشستی که منابع خبری تاریخ برگزاری آن را فردا آن هم در پاریس عنوان کرده‌اند.
مذاکره بازندگان
این روزها سوریه همچنان محور تحولات منطقه و جهان گردیده بگونه ای که کمتر توجهی به تحولاتی مانند شرایط جاری در مصر، سرکوب مردم در بحرین و عربستان و حتی مسئله فلسطین ، افغانستان و عراق صورت می‌گیرد. در کنار تحولات جاری در سوریه یک نکته قابل توجه است و آن برگزاری نشست سه جانبه میان وزرای خارجه فرانسه، آمریکا و انگلیس می‌باشد. نشستی که منابع خبری تاریخ برگزاری آن را فردا آن هم در پاریس عنوان کرده‌اند.
در ارزیابی اهداف و دلایل برگزاری این نشست چند نکته قابل بررسی است. اولا نقش و جایگاه فرانسه در این نشست و معادلات سوریه است. بررسی رفتاری فرانسه بویژه در روزهای اخیر نشان می‌دهد این کشور تلاش بسیاری دارد تا خود را به عنوان یکی از ارکان تحولات جهانی معرفی نماید. فرانسه با بازیگری علیه سوریه از یک سو به دنبال جلب رضایت کشورهای عربی و صهیونیست‌ها است چرا که پاریس نیز بر ناتوانی خود برای اجرای گزینه نظامی آگاه است لذا بیشتر به دنبال فضاسازی برای امتیازگیری حاشیه‌ای و نیز کسب رضایت از متحدان خود از جمله کشورهای عربی و صهیونیست‌ها است. از سوی دیگر فرانسه تلاش دارد تا نقش بازیگر جایگزین آمریکا را ایفا نماید. آمریکایی‌ها که در برابر ایستادگی جهانی در تنگنا مانده‌اند و توان پیشروی ندارند برآنند تا چنان وانمود سازند که صدایی به جز صدای آمریکا نیز علیه سوریه است تا ضمن سرپوش نهادن بر رسوایی تنها ماندن در صحنه جهانی از فرانسه به عنوان سپر بلای خود در برابر افکار عمومی جهان بهره گیرد. به عبارتی دیگر آمریکا به دنبال قربانی ساختن فرانسه است.
ثانیا، آمریکا و فرانسه و انگلیس در حالی بر طبل جنگ علیه سوریه کوبیده‌اند که در صحنه جهانی تنها مانده وکلام آنها خریداری ندارد. آنها با برپایی نشست‌های ظاهری برآنند تا چهره یک فاتح به خود گرفته تا بر شکست‌های خود سرپوش گذارند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که نشست فردا نه برگرفته از توان و قدرت کشورهای مذکور بلکه به دلیل ضعف و ناتوانی آنها در اجرای سیاست‌های جهانی است. آنها با هوچی گری و فضای رسانه‌ای برآنند تا همچنان فضای تنش را در منطقه حفظ نمایند تا شاید بتوانند حداقل مطالبات خود را از جامعه جهانی باج خواهی کنند.
بر این اساس نشست پاریس بیش از هر چیز نشست بازندگان تحولات سوریه است که به رغم تمام جنجال سازی‌ها نتوانستند گزینه نظامی را علیه این کشور اجرا سازند و در نهایت در برابر سوریه تسلیم شدند هر چند که در ظاهر چنان ادعا می‌کنند که عقب گرد آنها تعامل با روسیه بوده است اما حقیقت آن است که ظرفیت‌های سوریه سایر کشورها از جمله روسیه را در برابر غرب قرار داد. اصلی که غرب به دنبال پنهان سازی آن وواگذاری تمام نقش‌ها به روسیه است.




یادداشت سیاست روز/قاسم غفوری
Share/Save/Bookmark