توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 20756
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۷
حجت‌الاسلام یدالله شیرمردی
یک موعظه حسنه/آقای رئیس جمهور! آزموده را آزمودن خطاست
تدبیر رئیس جمهور محترم در سپردن پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه ستودنی است اما این تدبیر با مراقبت و نظارت ایشان بر تیم مذاکره کننده و اتاق فکر هسته‌ای کامل می‌شود و الا این بیم و نگرانی وجود دارد که مجددا تجربه تلخ اصلاحات تکرار شود.
یک موعظه حسنه/آقای رئیس جمهور! آزموده را آزمودن خطاست
ابتکارات دولت جدید در پیگیری حقوق هسته‌ای ملت ایران ضمن اینکه فضای مساعدی را برای تداوم گفتگو‌های سازنده بین جمهوری اسلامی و کشورهای 5+1 ایجاد کرده اما در عین حال مولد بیم‌ها و نگرانی‌هایی در خصوص تکرار تجارب بی‌نتیجه تیم مذاکره کننده وقت در دوره اصلاحات است. به خصوص که گفته می‌شود بسیاری از مذاکره‌کنندگان دولت یازدهم همان اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده دوره اصلاحات هستند!
«نرمش و انعطاف هنرمندانه و قهرمانانه» که مقام معظم رهبری (دامه ظله) در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان مطرح فرمودند مطمئنا به معنای عقب نشینی و یا آزمودن راه هایی که امتحان شده و بی‌نتیجه مانده، نیست چرا که «آزموده را آزمودن خطاست.» به تعبیر معظم له «این مانور هنرمندانه نباید به معنای عبور از خط قرمزها و بازگشتن از راهبردهای اساسی و توجه نکردن به آرمانها باشد.»
دستاورد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اصلاحات در سلسله مذاکرات خود با تروئیکای سه کشور اروپایی (انگلیس- فرانسه- آلمان) در سه مرحله «سعدآباد»، «بروکسل» و «پاریس» چیزی جز پذیرفتن دو تعهد الزام آور و مشخص نبود. اول اینکه ایران به صورت داوطلبانه کلّیه فعّالیت‌های مرتبط با غنی سازی و بازفرآوری را به تعلیق جامع درآورد و دیگر آنکه ایران پذیرفت «ضمانت‌های عینی» بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای برنامه صلح آمیز باشد.
بار حقوقی این «تضمین عینی» را جک استراو ، یکی از مقامات مذاکره‌کننده اروپایی با یک مثال مشمئز کننده اینگونه برآورد کرده بود. وی به ساعتی که در مذاکره بوده اشاره می‌کند و می‌گوید: این ساعت رو نگاه کنید. ما که می‌گوییم شما باید «تضمین عینی» بدهید؛ این است که در واقع اوّلاً باید جلوی حرکت عقربه‌های ساعت را بگیرید (یعنی تعلیق فعّالیت‌ها)، که همین الآن دارید انجام می‌دهید. دوم باید اجزای این ساعت را از هم جدا کنید. (گویا سیگاری دستش بوده، این سیگار را می‌کوبد در جاسیگاری) سوم همه آنها را باید مثل این سیگار متلاشی و تخریب بکنید.»
این عقب نشینی توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای وقت تا جایی پیش رفت که حتی آنها حاضر بودند تنها 3سانتریفیوژ فعال باشد اما غربی‌ها اجازه این حداقل فعالیت را نیز نمی‌دادند.کار به جایی رسید که شخص مقام معظم رهبری ( دامه ظله ) وارد عرصه شدند و جلو عقب نشینی‌ها و خودباختگی‌های این تیم مذاکره کننده را گرفتند.
ایشان در همین زمینه فرمودند: «در همین قضیه‌ى هسته‌اى، آن وقتى که ما با اینها همراهى کردیم و عقب‌نشینى کردیم - البته براى ما تجربه‌اى بود، اما این واقعیت است - اینها جلو آمدند؛ اینقدر جلو آمدند که من در همین حسینیه گفتم اگر بنا باشد که این روال از سوى آنها ادامه پیدا کند، من خودم وارد قضیه خواهم شد؛ و وارد قضیه شدم؛ ناچار شدیم؛ اینها کار ما نیست.»
حال نقطه ابهام برانگیز اینجاست علی رغم احترامی که برای ابتکارات دولت جدید در پیگیری حقوق مسلم هسته‌ای ایران قائل هستیم آیا با این ترکیب تیم مذاکره کننده مجدداً قرار است همان راه رفته را مجددا بپیماییم و به بن بست برسیم؟! آیا قرار است مجددا از افرادی در تیم مذاکره کننده و اتاق فکر هسته‌ای استفاده کنیم که متهم به سوء استفاده‌های مالی در پرونده هایی نظیر «اورینتال کیش» و «استات اویل» هستند و در جریان مذاکرات بیش از آنکه به فکر حقوق ملت ایران باشند به دنبال کاسبی و دلالی‌های خود بودند؟ آیا قرار است از مذاکره کنندگانی استفاده کنیم که تابعیت دوگانه دارند و در سخت ترین شرایط طی چند سال گذشته آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را به عنوان محل اقامت خود و خانواده شان برگزیدند؟ آیا قرار است کسانی در اتاق فکر هسته‌ای بنشینند که در دانشگاه‌ها را به غربی سازی و سکولاریسم را به دوش خود می‌کشند و آنقدر خود باخته‌اند که ایران و ایرانی را موجودی حقیر پیش پای غربی‌ها قلمداد می‌کنند؟ مگر در آن سال‌ها این تیم مذاکره کننده چه گلی به سر ملت ایران زدند که حالا بخواهند انجام دهند. تعهداتی که تیم مذاکره‌ کننده دوره اصلاحات پذیرفت خاطره تلخ عهدنامه «ترکمنچای» را در ذهن ملت ایران مجددا زنده کرد.
تدبیر رئیس جمهور محترم در سپردن پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه ستودنی است اما این تدبیر با مراقبت و نظارت ایشان بر تیم مذاکره کننده و اتاق فکر هسته‌ای کامل می‌شود و الا این بیم و نگرانی وجود دارد که مجددا تجربه تلخ گذشته به بهای چند لبخند ناچیز مقامات اروپایی و از دست دادن تمام دستاوردها و زیرساخت‌های هسته‌ای که برای آن خون عزیزترین فرزندان این مرز و بوم داده شده و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته، تکرار شود. در پایان یادآوری این‌نکته ضروری‌است که کشور تا پیروزی هسته‌ای تنها یک قدم مانده است و ما تا فرجام شیرین این دستاورد بزرگ فاصله‌ای نداریم. لذا هیچکس حق ندارد کشور را به عقب برگرداند و یا بخواهد از نقطه صفر شروع کند.
*رئیس ستاد نماز جمعه تهران
Share/Save/Bookmark